תקלות במחשבים נייחים

ישנם סוגים רבים של תקלות מחשבים, חלקן חמורות יותר מאחרות. תקלות מסוימות הינן קלות לאבחון ותיקון ואחרות הן בגדר תעלומה. קושי נוסף בפתרון תקלות הוא העובדה שכל מחשב מורכב משני חלקים: תוכנה וחומרה. באופן כללי, תקלות יכולות להיווצר באותה מידה בתוכנה או בחומרה. לאור העובדה ששני החלקים הללו קשורים זה בזה, לעיתים קשה מאוד לקבוע את מקור התקלה. לדוגמא: תקלות במערכת ההפעלה יכולות לנבוע מבעיה בזיכרון הRAM, תקלה בקול לא בהכרח תתרחש בגלל בעיה בכרטיס הקול אלא בגלל דרייברים בתוכנית המולטימדיה. לפעמים, רק מומחה יכול להבין את מקור התקלה וגם אז הוא יצטרך להעזר בציוד מיוחד.

לעיתים ישנן תקלות טיפוסיות שכל אחד יכול לתקן או למנוע. בעמוד הזה נרחיב על תקלות אלו:

1.        מחשב לא נדלק

אם המחשב אינו נדלק וכלל לא מגיב לנסיונות הפעלה או מראה סימני חיים, אל תמהרו לפתוח אותו! קודם תבדקו האם מגיע מתח אל המערכת. ניתן לעשות זאת ע»י בדיקת כבל המתח המגיע מתקע החשמל בקיר אל ספק הכוח של המחשב. השתמשו ב мультиметр שבודק את החיבורים ומודד מתח. עליכם לחבר את שני קצוות הכבל אל המודד, אין חשיבות לכיוון החיבור. אם בידכם מד דיגיטלי, הספרה על הצג צריכה להשתנות מאפס לאחד, ואם המד הוא בעל חץ אז הוא צריך לעבור מקצה אחד לשני. אם זה לא קרה, סימן שיש נתק או קרע בכבל.

למען הסר הספק, יש להזיז מעט את הכבל במהלך הבדיקה כיוון שלפעמים הנזק בכבל החשמל לא נראה מיד. לעיתים הכבל יכול גם לגרום לקצר חשמלי, ניתן לבדוק זאת ע»י שימוש באותו מודד רק שהפעם יש לחבר את הכבל לתקע והפעם לא אמורה להתקבל מדידת מתח! אם המודד מראה שקיים מתח, עדיף להחליף את הכבל, זה הרבה יותר פשוט מאשר לחפש את מקור הבעיה.

2.       מדוע המחשב איטי?

במוקדם או במאוחר, כל משתמש יישאל לגבי ביצועי המחשב שלו. ירידה בקצב עיבוד המידע יכולה לנבוע, באותה מידה, מבעיה בתוכנה או בחומרה. למשל, פעילות לא תקינה של דרייברים, עומס על מערכת ההפעלה כתוצאה מהפעלת יישומים ותוכנות מיותרים, פיצול של כוננים ועוד…

מומחים מאמינים כי הפעלה תקינה של המחשב בהסתברות של 99.9% מראה על תקינות המעבד, והניסיון מלמד כי זה אכן כך. שאלה אחרת היא יציבות המעבד תחת עומס CPU. ככל שהעומס גבוה יותר, כך טמפרטורת הגבישים גבוהה יותר לכן יש צורך רב בקירור יעיל. מסיבה זו נשים לב לטמפרטורת העבודה של המעבד. ניתן לבדוק את טמפרטורת המעבד בזמן «עבודה מאומצת» בעזרת כלים מיוחדים המסופקים ע»י היצרנים, או בעזרת כלים אוניברסליים. טמפרטורת המעבד צריכה להיות במינימום 30-40°C ובמקסימום 60-65°C.

3.       מסך לא עובד

לעיתים המסך לא נדלק פשוט כי הוא אינו מקבל כוח. אם הנורה המראה על פעילות דולקת, אז הבעיה היא לא העברת מתח למסך. במקרה הראשון, בדקו את תקינות החיבור לחשמל ואת הכבל החשמלי עצמו. הכבל דומה לכבל המתח של המחשב עצמו וניתן לבדוק אותו באותה הדרך. אם הכבל תקין, יש לפתוח את הצג ולבדוק את הנתיך (כמובן, רק אם המסך כבר לא באחריות). בד»כ הנתיך יימצא ליד החיבור של כבל החשמל. ניתן לבדוק את הנתיך בעזרת הטסטר, בדומה לבדיקת הכבל. במקרה של תקלה בנתיך, יש לבדוק את החיבור של הכבל החשמלי על מנת לוודא שאין קצר (לא אמור להתקבל מתח בחיבור בין הנתיך לכניסת הכבל החשמלי בעזרת טסטר), ורק לאחר מכן להחליף את הנתיך בנתיך אחר באותו מתח. המתח הדרוש כתוב על גוף הנתיך.

בעיה נוספת שיכולה להתרחש במסך היא עיוות הצבע, פגיעה בבהירות או בניגודיות. אם המסך מחובר לכרטיס גרפי בחיבור אנלוגי VGA, אז ב 99% מהמקרים הבעיה נעוצה בכבל הוידאו. פשוט מאוד לבדוק האם זאת אכן הבעיה, רק צריך להזיז את הכבל מעט. אם הצבעים על המסך משתנים (למשל, כל הצבעים הכחולים הופכים לצהובים), אז הכבל לא תקין ויש להחליפו.

במקרה של עיוות צבעים כאשר המסך מחובר בחיבור דיגיטלי DVI-interface, הבעיה יכולה להיות במפרט המסך ואז התיקון מסובך ויש לעשות אותו במעבדה.

4.       תקלה בכרטיס גרפי

גם תקלה בכרטיס הגרפי יכולה להיות מסיבות שקשורות לחומרה או לתוכנה. לפני פניה למרכז שירות כדאי לבדוק את התוכנה של הכרטיס. כמובן שכדאי לעדכן את הדרייברים לגרסה האחרונה, אם הדרייברים מעודכנים יש לבדוק את הגדרות התמונה.

צריך לבדוק את השמות בעברית של כל התפריטים

Windows 7:

יש להכנס ללוח הבקרה ולבחור בתצוגת הצגת כל הפרטים, במידה והם אינם כבר מוצגים. יש לבחור באייקון «התאמה אישית» או “Personalization”. לאחר מכן בתפריט השמאלי יש להכנס ל: מסך (display) > רזולוציית מסך (adjust resolution) > הגדרות מתקדמות (advanced settings). בחלון שנפתח יש לבחור בלשונית «מסך» (monitor), שם ניתן לקבוע את רזולוציית המסך ואיכות הצבעים. בלשונית זו ניתן לקבוע את קצב הרענון המקסימלי שנתמך ע»י המסך. שימו לב! על מנת לא לטעות בבחירת הרזולוציה המתאימה יש לסמן וי בתיבת הסימון «הסתר מצבים שהצג אינו יכול להציג», במידה ותיבחר רזולוציה לא מתאימה המסך יכול להפסיק לעבוד בצורה תקינה או להיחסם (בד»כ נראה את המקרה השני). במקרה שהמסך נחסם, יש להפעיל מחדש את המחשב במצב בטוח safe mode ולקבוע את הרזולוציה המתאימה.

Windows XP:

יש לפתוח את תפריט המסך בלוח הבקרה, בלשונית «מאפיינים» יש ללחוץ «הגדרות נוספות». יש לקבוע את ההגדרות כפי שנקבעו עבור windows 7.

אם הבעיה היא לא בתוכנה, והמסך עדיין לא עובד, אז המצב הרבה יותר רציני וקשה לפיתרון. בדיקה נוספת שאפשר לבצע היא להכניס את הכרטיס הגרפי למחשב אחר ולבדוק האם המסך שלו עובד, ייתכן שהבעיה היא בחריץ הכרטיס הגרפי בלוח האם, או בלוח האם עצמו. במידה ואין באפשרותכם לבצע את הבדיקה הזו יש להוציא את הכרטיס הגרפי ולראות אם ישנם קבלים נפוחים, אם כן אז צריך להחליף אותם ואפילו עדיף להחליף את הכרטיס על מנת להימנע מבעיות עתידיות. המצב לא השתנה? אז מקור הבעיה הוא לוח האם. במצב כזה אפשר לנסות לחבר כרטיס גרפי עם interface אחר (למשל, PCI במקום PCI-express) – כמובן רק אם לוח האם תומך ב interface כזה.

  1. 5.       סמן העכבר לא זז

לעיתים קרובות, כאשר העכבר לא מגיב, מקור הבעיה יכולה להיות תקלה סתמית במערכת ההפעלה ולאו דווקא בעיית חומרה. הבדיקה הפשוטה ביותר היא לבדוק האם המקלדת מגיבה, אם המקלדת תקינה אז הבעיה היא אכן בעכבר ואם גם המקלדת אינה מגיבה אז העכבר אינו אשם. בדיקה נוספת היא חיבור של עכבר תקין במקום העכבר הבעייתי. אם אחרי הבדיקה הזו הכל תקין, אז המצב יותר גרוע וצריך לתקן את העכבר. אבחנת הבעיה ותיקונה תלויים בסוג העכבר (כדורי, אופטי, לייזר וכו’).

אם הסיבה לבעיה היא לכלוך של העכבר אז הפתרון יהיה כתוב בשורות הבאות. הכדור כל הזמן מסתובב על גבי השולחן ואוסף את כל האבק. בעכברים אופטיים ולייזר הדבר לא מתרחש. המשטח התחתון בעכבר הוא זה שדורש ניקיון באופן קבוע. אחרי כמה חודשי שימוש ניתן לראות גושי אבק ב»רגלי» העכבר וכל השטח התחתון.

  1. 6.       הצלת מקלדת שטבעה

«שפכתי בטעות קפה על המקלדת, ועכשיו היא לא עובדת. מה עליי לעשות?». תשובה: להחליף מקלדת, עדיף למקלדת אטומה לנוזלים, בגלל שבדר»כ כשנכנסים נוזלים למקלדת יש קצר ואז כל המערכת האלקטרונית של המקלדת אינה עובדת. אבל אם הנזק לא נראה כבד אז אפשר לנסות להשיב את הפעילות התקינה של המקלדת. בדומה לתקלה בעכבר, יש לבדוק קודם אם הבעיה לא נובעת ישירות מהמקלדת. הדרך הפשוטה ביותר לבדוק זאת היא חיבור מקלדת תקינה באותו חיבור. אם גם המקלדת התקינה לא פועלת, יש לנסות לחבר באחד מהחיבורים האחרים, למשל במקום PS/2 לחבר בחיבור USB או להפך. עובד? אם כך הבעיה טמונה בחיבור, ייתכן והוא כבוי ב BIOS או שהוא נשרף.

אם נשפך על המקלדת נוזל – מים רגילים, אז רק צריך לייבש את המקלדת בזהירות. לאחר מכן, היא כנראה תחזור לפעילות תקינה. עם מיצים מתוקים, תה או קפה המצב יהיה שונה. המקלדת נשארת דביקה לאחר ייבוש הנוזל ויכולה להחזיק מקשים לחוצים. כדי להימנע מהמצב הזה יש לפרק את המקלדת (כדאי לצלם אותה לפני הפירוק כדי שתוכלו להרכיב אותה באותו אופן), ואז לנקות אותה היטב.

לעיתים תקלות במקלדת יכולות לנבוע ממקורות שונים. היום רוב המקלדות מיוצרות מסוג של גומי מוליך בצורת עיגולים מתחת למקשי המקלדת. אם יש נזק לאחד מעיגולי הגומי הללו, אז רק המקשים שנמצאים מעליו יפסיקו לעבוד. לכן, במידת הצורך, ניתן להחליף חלקים מסוימים במקלדת, אך יש לעשות זאת בזהירות על מנת לא לפגוע בהם.

לפני פירוק המקלדת יש לפרוש על השולחן חתיכת בד על מנת להימנע מאיבוד חלקים קטנים. יש להפוך את המקלדת ולפתוח את כל החיבורים עם מברג, לאחר מכן הפרידו בעדינות את החלק העליון והתחתון של המקלדת. מצאו את חלק הגומי שאינו תקין והחליפו אותו בחדש. אם אין בידכם חלק תקין אז אפשר להשתמש בגומי של מקש שאתם לא משתמשים בו, למשל המקש Scroll Lock.

לאחר שראיתם שכל חלקי הגומי נמצאים במקומם, החזירו בעדינות את החלק העליון של המקלדת למקומו, הפכו את המקלדת וסגרו אותה בעזרת הברגים. אם גם דרך זו לא הובילה לפתרון הבעיה במקלדת – יש להחליף אותה.

כפי שאתם רואים, ניתן בקלות לאבחן מספר רב של תקלות קלות במחשב באופן עצמאי (ובמקרים מסוימים גם לפתור אותן). אך עדיין חשוב להבין כי ישנן תקלות מסובכות שלא ניתן לפתור כל כך בקלות ולכן כדאי לפנות לאדם המוסמך לכך במרכזי שירות.